21 december 2017
Het resultaat van een grafische opleiding echt meten is niet makkelijk, maar niet onmogelijk. Hoe doen we het bij Typografics? We passen een aantal elementaire wetenschappelijke inzichten toe.
Het Kirkpatrick-model is een gekende tool om de impact en effectiviteit van opleidingen te meten. Het brengt 4 niveaus in kaart.
De meeste bedrijven blijven steken op het eerste niveau. Typisch wordt de deelnemers gevraagd wat ze van de training, de lesgever, het cursusmateriaal, de lunch of de accommodatie vonden. Het is natuurlijk belangrijk om op dat niveau een evaluatie te maken, maar of de kennis wordt toegepast in de praktijk en of er toegevoegde waarde is voor het bedrijf wordt hiermee niet gemeten.
Niveau 2 - leerniveau
Om het 2de niveau – het leerniveau dus – in kaart te brengen nemen we na afloop van de training een kennistest af. De deelnemer krijgt ongeveer 3 weken na afloop van de opleiding een korte technische vragenlijst. Die wordt afgetoetst tegenover de nulmeting (de screening bij het begin van de opleiding).
Niveau 3 – Gedrag
Door de coachingsessies en de evaluatie van de verschillende projecten krijgt de trainer een realistische kijk op de eventuele gedragsverandering van de deelnemers.
Niveau 4 – Resultaat
Hiervoor moeten we terugkeren naar het begin: wat waren de pijnpunten die door deze opleiding opgelost moesten worden en is dat ook daadwerkelijk gelukt? Het is belangrijk dat deze doelen op voorhand samen met het management goed gedefinieerd worden, zodat een correcte evaluatie mogelijk is.
Geschreven door Michael
Talent Academy Supervisor
Sinds 2011 is Michael in dienst als Adobe Certified Instructor - Design & Lay-out Solutions, wat betekent dat hij steengoede opleidingen geeft. Daar kunnen zowel onze klanten als onze medewerkers over getuigen. Samen met HR zorgt hij ervoor dat elk personeelslid de nodige bijscholing en opleiding krijgt. Voor onze klanten stelt hij praktische klassikale of maatwerktrainingen samen waarin hij de nadruk legt op workflow en een correct én efficiënt gebruik van Adobe software.
Daarnaast staat hij in voor het onderhoud van de IT infrastructuur, draagt hij zijn steentje bij in het aanwervingsproces van nieuwe consultants en ontfermt hij zich - samen met marketing en overige trainers - over de content en huisstijl van Talent Academy.