Zo meet je de impact van een grafische opleiding

21 december 2017

Het resultaat van een grafische opleiding echt meten is niet makkelijk, maar niet onmogelijk. Hoe doen we het bij Typografics? We passen een aantal elementaire wetenschappelijke inzichten toe.

Het Kirkpatrick-model

Het Kirkpatrick-model is een gekende tool om de impact en effectiviteit van opleidingen te meten. Het brengt 4 niveaus in kaart.

  1. Reactie: hoe reageren deelnemers op een training?
  2. Leren: hebben de deelnemers daadwerkelijk iets geleerd?
  3. Gedrag: passen de deelnemers na afloop van de opleiding hun gedrag aan?
  4. Resultaat: in welke mate heeft deze opleiding impact op de bedrijfsresultaten?

De meeste bedrijven blijven steken op het eerste niveau. Typisch wordt de deelnemers gevraagd wat ze van de training, de lesgever, het cursusmateriaal, de lunch of de accommodatie vonden. Het is natuurlijk belangrijk om op dat niveau een evaluatie te maken, maar of de kennis wordt toegepast in de praktijk en of er toegevoegde waarde is voor het bedrijf wordt hiermee niet gemeten.

De Typografics-methodiek

Niveau 2 - leerniveau

Om het  2de niveau – het leerniveau dus – in kaart te brengen nemen we na afloop van de training een kennistest af. De deelnemer krijgt ongeveer 3 weken na afloop van de opleiding een korte technische vragenlijst. Die wordt afgetoetst tegenover de nulmeting (de screening bij het begin van de opleiding).

Niveau 3 – Gedrag

Door de coachingsessies en de evaluatie van de verschillende projecten krijgt de trainer een realistische kijk op de eventuele gedragsverandering van de deelnemers.

Niveau 4 – Resultaat

Hiervoor moeten we terugkeren naar het begin: wat waren de pijnpunten die door deze opleiding opgelost moesten worden en is dat ook daadwerkelijk gelukt? Het is belangrijk dat deze doelen op voorhand samen met het management goed gedefinieerd worden, zodat een correcte evaluatie mogelijk is.

Geschreven door Michael

Talent Academy Manager

Michael is Adobe Certified Instructor en dat betekent dat hij steengoede opleidingen geeft. Daar kunnen zowel onze klanten als onze medewerkers over getuigen. Samen met Anke, onze H.R. manager zorgt hij ervoor dat elk personeelslid de nodige bijscholing en opleiding krijgt. Voor onze klanten stelt hij praktische opleidingen op maat samen.
‚ÄčIn de tijd die rest verdiept hij zich in geavanceerde technieken die het werk sneller en efficiënter laten verlopen en houdt hij continu de vernieuwingen bij Adobe in de gaten.

Nog meer lezen?

Bekijk gerust onze andere blogposts vol toffe weetjes en nieuwtjes om up-to-date te blijven.